آشنایی با تالاب چغاخور

به گزارش وبلاگ جیرا، تالاب ها محیط هایی هستند که مشخصاتشان چیزی میان خشکی و آب است. تالاب ها ممکن است همیشه دارای آب باشند یا اینکه گاه خشک و گاه آب دار باشند. بعضی تالاب های نزدیک دریا با جزر و مد تغییر شرایط می دهند. مشخصه اصلی تالاب ها ماندگاری نسبی آب در آنها است. آب تالاب ها ممکن است شور باشد یا شیرین. در مطلب زیر شما را با خصوصیات تالاب بین المللی چغاخور آشنا میکنیم.

آشنایی با تالاب چغاخور

تالاب بین المللی و زیبای چغاخور در ایران

تالاب بین المللی و زیبای چغاخور با مساحتی حدود 2300 هکتار در دامنه ارتفاعات بر آفتاب در شمال و کلار در جنوب در نزدیکی شهر بلداجی واقع شده و یکی از زیباترین و بزرگترین تالابهای استان چهار محال و بختیاری است.

این تالاب در راستا جاده شهرکرد- خوزستان قرار گرفته و از شهرکرد 65 کیلومتر فاصله دارد. در برترین شرایط و موقعیت بارندگی، عمق آب تالاب به 3 متر می رسد.

رشته کوه زیبای کلار نیز در سمت جنوب غربی مشرف بر تالاب است که قله آن 3830 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. تالاب را مرغزاری وسیع در بر گرفته که مساحت آن حدود 700 هکتار برآورد شده است. این مرغزار در ماه های اردیبهشت تا مهر که سطح آب رو به کاهش می گذارد، از این هم وسیع تر می گردد.

مساحت آبى تالاب از 1360 هکتار قبل از احداث سد بر روى آن تا 2300 هکتارى بعد از احداث سد و مساحت منطقه شکار ممنوع 2500 هکتار برآورد شده است.

راه دسترسی آسفالته، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، فضای سبز، سکوی نشیمن، دسترسی به واحد اقامتی و پذیرایی، پارکینگ از امکانات مناسب برای بازدیدنمایندگان این موهبت الهی است.

مطالعات طرح ساخت، دهکده سیاحتی چغاخور در فضایی به وسعت 20 هکتار از زمینهای حاشیه تالاب سد چغاخور در استان چهارمحال و بختیاری انتها یافته است.

تـالاب چـغاخـور در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار، همانند نگینی می درخشد. این تالاب هر ساله پذیرای انواع پرندگان مهاجر و بومی شامل انواع مرغابی، حواصیل، لک لک سفید، خروس کولی و آبزیانی چون ماهی کپور و نوعی از ماهیان گورخری است.

هوای مطبوع و منظره های زیبایی که در این مکان قرار گرفته است، ان را در ردیف یکی از مهم ترین کانون های سیاحتی استان قرار داده است.

این تالاب در راستا شهرکرد - ایذه (استان خوزستان) واقع شده و با شهرکرد 60 کیلومتر فاصله دارد.{1}

خصوصیات مجذوب نماینده تالاب زیبای چغاخور

خصوصیات منحصر به فرد تالاب چغاخور باعث رشد گونه های مختلف گیاهی و جانوری همانند ماهی و پرندگان نادر و زیبا در این محل شده است.

وجود بیش از 130 گونه گیاهی در این تالاب، زمینه را برای پرورش ماهیان تالابی مانند کپور، بیگهد، فیتوفاک و آمور فراهم نموده است.

یکی از ویژگی های دیگر منحصر به فرد این تالاب، وجود نوعی ماهی از خانواده گامبوزیا (کپوردندان) است. تالاب چغاخور با 1500 هکتار محدوده آبی، یکی از زیستگاه های بین المللی پرنده نگری محسوب می گردد و اردک سرسفید، گونه ای در خطر انقراض و تحت حمایت سازمان حفاظت از محیط زیست، بعد از 25 سال در این تالاب مشاهده و ثبت در کمیته ملی پرندگان ایران شد. قطعا سفر به شهرکرد و گشت و گذار در بافت طبیعی استان چهارمحال و بختیاری برایتان لذت بخش خواهد بود.

تالاب چغاخور در فصل های مختلف

آب و هوای استان چهارمحال و بختیاری معتدل و دل انگیز است. گردشگران در فصل های بهار و تابستان برای هوای خنک آن بیش تر مایل به سفر به این نقاط هستند. میانگین دما در شهرستان بروجن و چغاخور در فصل بهار 14، تابستان 19، و پاییز حدود 7 درجه و مناسب برای سفر کردن است.

در فصل های بهار و تابستان آب و هوای این نواحی گرم تر از فصل های دیگر و دلپذیر است. سردی فصل های پاییز و زمستان از زیبایی و دل انگیزی این تالاب نمی کاهد. در فصل زمستان با یخ بستن تالاب، منظرهی بی نظیر از تالاب نمایان می گردد که انسان را عاشق طبیعت زیبای ایران می نماید.{2}

گیاهان منطقه
پوشش گیاهى تالاب را گونه هاى حاشیه اى، نم پسند، شناور و غوطه ور تشکیل مى دهند که از آن جمله مى توان بید، مرغ جگن، پتامژتون، پلى گونیوم، ساز و غیره را نام برد.

این تالاب با 58 گونه گیاهی و آبزیان از اهمیت زیست محیطی بالایی برخوردار بوده و در فصل تابستان حاشیه آن به یک دهکده سیاحتی گردشگران تبدیل می گردد.

پرندگان و جانوران منطقه
فضای وسیع و هوای لطیف و منظرههای بدیع همراه با آواز و پرواز پرندگان مهاجر و بومی این تالاب را در ردیف یکی از کانونهای مهم جذب گردشگری در استان قرار داده است. این ناحیه، آب و هوایی معتدل و زمستانهای سرد دارد و از نقاط ییلاقی چهارمحال و بختیاری محسوب می گردد.

از پاییز تا بهار هر سال هزاران پرنده بومی و مهاجر در این تالاب به سر می برند و تخم گذاری می نمایند. از انواع پرندگان دائمی یا مهاجری که در این تالاب شناسایی شده اند می توان به انواع مرغابی سانان ، غاز و اردک، آنقوت، چنگر و انواع حواصیل، لک لک سفید، کشیم، باکلان، فلامینگو، شکارى ها، پلوه، حواصیل، اکراس، قو، سلیم و کاکایى ها و خروس کولی اشاره کرد.

از دیگر گونه هاى جانورى این منطقه مى توان به خزندگانى چون انواع مارها، بزمجه ها، لاک پشت آبزى و پستاندارانى نظیر گراز، شغال، سمورسنگى، شنگ، روباه، خرگوش، گرگ، انواع قورباغه اشاره کرد.

ماهیان منطقه
ماهیهای تالاب عبارتند از آبزیانی مانند ماهی کپور، با ارزش ژنتیکی، کنترل بیولوژیکی، زینتی، مطالعاتی، صید تجاری و غذایی.

گامبوزیاد (ماهی گورخری) ، زرده پر، عروس و ماهیان تحمیل شده به تالاب مانند کپور، فیتوفاک، آمور و شیرماهی اشاره کرد.

گفتنی است وسعت زیستگاهى بسیار خوب و فقدان یا کم بودن منابع آلاینده، وجود گونه هاى ماهى در تالاب داراى ارزش ژنتیکى و کنترل بیولوژیکى، زیستى، مطالعاتى، صید، تجارى و غذایى، زیست گونه منحصر به فرد ماهى گورخرى (از خانواده گامبوزیا) در این تالاب، نزدیکى به امامزاده هاى حمزه على و دو تالاب شالو و سولقان و بعلاوه امکان دسترسى به جاده آسفالته درجه یک در کوتاه ترین زمان از جمله ویژگى هاى منحصر به فرد تالاب چغاخور است و بعلاوه خزندگانی شامل لاک پشت آبزی، حیوانانی نظیر گراز، شغال، گرگ، روباه و خرگوش در مجاور آن زندگی می نمایند.

راههای دسترسی
راه هاى دسترسى به تالاب به وسیله جاده آسفالته بروجن، ناغان و شهرکرد، ناغان در ضلع شرقى و شمال غربى و راه آسفالته سرد روستاهاى حاشیه در ضلع غربى در جنوب شرقى تالاب امکان پذیر است.{3}

پی نوشت ها:

1.www.irannaz.com

2.www.mag.safarestan.com

3.www.iranaqua.ir

منبع: راسخون

به "آشنایی با تالاب چغاخور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تالاب چغاخور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید