آیا تخریب سنگ نگاره های 3500 ساله مهریز صحت دارد؟

به گزارش وبلاگ جیرا، ایسنا/ بدنبال آخرین خبرهای منتشر شده، این سوال مطرح می گردد که آیا تخریب سنگ نگاره های 3500 ساله مهریز صحت دارد؟

آیا تخریب سنگ نگاره های 3500 ساله مهریز صحت دارد؟

اخیراً تصاویر مربوط به تخریب سنگ نگاره های 3500 ساله کوه ارنان در شهرستان مهریز واکنش هایی را در فضای مجازی به همراه داشته است. ولی مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد می گوید: این تخریب ها بتازگی اتفاق نیفتاده و مربوط به بیش از 20 سال پیش است.

سنگ نگاره های 3500 ساله کوه ارنان مهریز تنها یکی از جاذبه های دیدنی شهرستان مهریز است که مورد توجه باستان شناسان و گردشگران زیادی قرار گرفته است؛ در دامنه شرقی کوه ارنان مشرف به آبگیر خشک شده دشت ارنان، روی تعدادی از تخته سنگ هایی که به ابعاد مختلف از کوه جدا شده، نقوشی از حیوانات و انسان وجود دارد.

از مجموع 27 قطعه سنگ یاد شده، یکی از تخته سنگ ها از بقیه بزرگتر و نقوش کنده شده روی آن مفصل تر از همه است بنابراین آن را سنگ نگاره اصلی و مابقی را به عنوان سنگ نگاره های فرعی می دانند.

این سنگ نگاره های کهن برطبق آنالیز های باستان شناسی دارای قدیمی ترین نقوش است و قدمت آنها به احتمال زیاد به عصر آهن یعنی 1500 سال پیش از میلاد مسیح مربوط باز می شود.

نقوش و نگاره های حک شده روی این تخته سنگ ها شامل بز کوهی با شاخ بلند، سگ شکاری، قوچ، صحنه هایی از سوارکاران تیر و کمان به دست که در حال شکار هستند، صحنه مردان برهنه در حال ستیز با حیوانی درنده که احتمالاً گرگ یا پلنگ است. مرد برهنه گرز به دست، مقداری نقوش سمبلیک و نامشخص و خطوط اسلامی است که روی سنگ ها با ایجاد ضربه ابزاری فلزی حک شده و در طی زمان زنگار روی آن را پوشانیده ولی کهنه و قدیمی بودن آثار محرز است.

سید مصطفی فاطمی توضیح داد: براساس نظر باستان شناسان، تخریب های انجام شده تازه نیست و مربوطه چندین سال پیش است ولی هر از گاهی با انتشار تصاویری از آنها، مطالبی در خصوص تخریب آنها در فضای مجازی منتشر و اذهان جامعه را مشوش می نماید.

وی با تاکید بر نظارت دائم تیم های یگان حفاظت میراث فرهنگی بر ابنیه و آثار تاریخی،گفت: برای حفظ و حراست از آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی به همکاری و همراهی مسئولان، مردم و ساکنان هر منطقه بیش از گذشته احتیاج مبرم است و مهمترین موضوع در این باره فرهنگسازی در این رابطه است تا به آثار ملی آسیبی وارد نشود.

منبع: همگردی

به "آیا تخریب سنگ نگاره های 3500 ساله مهریز صحت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا تخریب سنگ نگاره های 3500 ساله مهریز صحت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید