تاثیر ادغام خودروسازان بزرگ روی بازار ایران و دنیا

به گزارش وبلاگ جیرا، با به هم خوردن پیوند رنو- نیسان و فیات - کرایسلر، چه کسی بهتر از PSA یا همان پژو-سیتروئن خودمان می تواند به گزینه جذابی برای ادغام با ابرگروه ایتالیایی - آمریکایی تبدیل گردد. تقریبا با همان مجموعه از پلتفرم ها و البته سطح فروش قابل قبولی در اروپا و آفریقا، پژو-سیتروئن می تواند سکوی پرتاب دوباره فیات به صدر فهرست پرفروش ترین های اروپا باشد که فعلا قادر به طراحی پلتفرم های بزرگ تر برای تولیدات جدید نیست و پژو - سیتروئن در این زمینه می توانند به این برند یاری نمایند. در عین حال تمایل بالای پژو-سیتروئن برای بازگشت به بازار آمریکا از مجرای گروه فیات- کرایسلر باعث کاهش هزینه های تاسیس دفاتر فروش در این کشور پهناور خواهد شد. در ادامه مهم ترین اظهارنظرها و خبرها درباره این اتفاق را برای تان ترجمه نموده ایم که خواندن آنها خالی از لطف نیست.

تاثیر ادغام خودروسازان بزرگ روی بازار ایران و دنیا

کارگران اوپل خوشحالند

اتحادیه IG متال به عنوان بزرگ ترین اتحادیه صنعتی آلمان که عده کثیری از قطعه سازان،خودروسازان و صنعتگران آلمان از جمله اوپل را به عنوان عضو ذیل خود دارد از این اتفاق ابراز رضایت نموده و ازدواج خودروسازان فرانسوی با گروه FCA را عاملی باری تضمین شغل کارگران آلمانی دانسته است. البته اوپل که برند واکسهال را هم تحت تسلط دارد، از گروه پژو- سیتروئن خواسته در نقشه همکاری جدید خود با فیات- کرایسلر، اوپل/واکسهال را مستقل بگذارد.

رویای دانگ فنگ

گروه نسبتا بزرگ دانگ فنگ هم نیت جالبی درباره شراکت پژو-سیتروئن با FCA دارد. دانگ فنگ به عنوان یکی از سهامداران بزرگ پژو، تمایل بالایی به این ادغام دارد چرا که می تواند از پلتفرم های فیات-کرایسلر برای ساخت محصولات شاسی بلند در چین استفاده کند. به این روش، دانگ فنگ به رقیبی تمام عیار در برابر گریت وال که بیشترین سهم بازار را در بخش خودروهای آفرودر دارد، تبدیل می گردد.

مشکل بزرگ دو گروه حل نمی گردد

می دانیم که با اتحاد این دو گروه مسائل پیش روی دو مجموعه در زمینه جنگ تجاری برطرف نخواهد شد و کماکان مسائل فروش اندک گریبانگیر فیات- کرایسلر و پژو- سیتروئن خواهد بود. در واقع بحران بزرگ دو گروه که کمترین سهم ممکن از بزرگ ترین بازار خودرو دنیا را دارند، با ادغام حل نمی گردد و از این جهت بسیاری با دیده تردید به اثربخشی این ازدواج نگاه می نمایند. به رغم ابعاد 24 میلیون دستگاهی بزرگ ترین بازار خودرو دنیا، کل فروش دو گروه طی 9 ماهه نخست سال جاری در چین کمتر از 150 هزار دستگاه است.

تاسیس چهارمین کنسرسیوم

دو گروه آمار فراوریی نزدیک به هم دارند. گروه PSA متشکل از پنج خودروساز اروپایی اعم از دی اس، اوپل، واکسهال، پژو- سیتروئن سال گذشته پیروز شده مجموعا 3.878 میلیون دستگاه خودرو فراوری کند. گروه فیات -کرایسلر هم با برندهای 9 گانه خود شامل دوج، جیپ، رام، آبارث، فیات، کرایسلر، آلفارومئو، لانچیا و مازراتی توانسته در رنجی گسترده دقیقا 4.842 میلیون دستگاه خودرو بفروشد. وضعیتی که در نهایت در صورت نهایی شدن اتحاد، آمار فراوریات دو گروه را به 8.7 میلیون دستگاه می رساند. به این ترتیب در صورت رقم خوردن این اتفاق، اتحادیه جدیدی خلق می گردد که پس از گروه فولکس، گروه رنو-نیسان و گروه تویوتا ، مقام چهارمین گروه بزرگ خودروسازی دنیا را به خود اختصاص می دهد.

ابعاد اقتصادی ازدواج FCA و PSA

گفته می گردد با رد و بدل شدن سهام 50 درصدی دو گروه بین هم، ارزش این توافق تا 50 میلیارد دلار افزایش می یابد.

این ازدواج چه تاثیری برای ما در پی خواهد داشت؟

به نظر پژو هم دیگر از دست ما خسته شده. تقریبا چهار دهه است که مهم ترین خودروساز فرانسه کوشش می نماید پیوندی تنگاتنگ را با صنعت خودرو ایران برقرار سازد تا بزرگ ترین بازار خاورمیانه با نرخ رو به رشد خریداران جوان را مال خود کند. هر بار اما بومی گرایی، جنگ، کارشکنی و تحریم، تحریم و تحریم باعث می گردد تا نه پژو که هیچ خودروساز دیگری نتواند برای رفاقت با ایران یک نقشه نه خیلی بلندمدت که دست کم برای پنج سال بکشد. ایران خودرو با این ازدواج احتمالا بی یاورتر از همواره مجبور است در پی شریکی تازه برای خود باشد. نهایی شدن این ازدواج هم البته به معنی انتها سلطه 30ساله فرانسوی ها بر بازار خودرو ایران خواهد بود.

منبع: دیوار

به "تاثیر ادغام خودروسازان بزرگ روی بازار ایران و دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر ادغام خودروسازان بزرگ روی بازار ایران و دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید