خبر مهم برای بازار خودرو ، فراوری دوگانه سوزها نصف شد

به گزارش وبلاگ جیرا، علت کاهش فراوری و بی علاقگی خودروسازان برای کاهش فراوری خودروهای دوگانه سوز چیست؟

خبر مهم برای بازار خودرو ، فراوری دوگانه سوزها نصف شد

دنیای اقتصاد در این خصوص نوشته است:

حدودا سه هفته پیش بود که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از برنامه دولت برای کاهش مصرف روزانه 10 میلیون لیتر بنزین اطلاع داد و خاطرنشان کرد یکی از زیرشاخه های آن، توسعه سوخت گاز در خودروها است.

جلیل سالاری با بیان اینکه خودروسازان تمایلی به فراوری خودروهای پایه گازسوز ندارند، تاکید نمود که یکی از دلایل این بی علاقگی، مساله قیمت است.

این اظهارات پس از آن بود که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی قرارداد فراوری 45 هزار خودروی پایه گازسوز را با یکی از شرکت های خودروساز داخلی امضا کرد.

عدم تمایل خودروسازان به فراوری خودرو دوگانه سوز

خودروسازان به خصوص طی یک دهه گذشته نشان داده اند تمایل چندانی به فراوری محصولات گازسوز ندارند، آن هم در حالی که چند سال قبل تر و در دهه 80، به اجبار در جهت فراوری انبوه این مدل خودروها قرار گرفتند.

در آن دوران، دولت که بنزین را نیز سهمیه بندی نموده بود، خودروسازان را به فراوری محصولات گازسوز وا داشت.

اصرار دولت در این ماجرا به حدی بود که قصد داشت حتی خودروهای مونتاژی را نیز دوگانه سوز کند، هرچند این موضوع با مخالفت شرکت های خارجی مادر روبرو شد.

در نهایت نیز تب گازی دولت در خودروسازی خوابید، به نحوی که از اواخر دهه 80 به بعد، فراوری خودروهای گازسوز رو به افول رفت.

بی انگیزگی مردم برای خرید خودرو دوگانه سوز

در کنار خودروسازان، بسیاری از شهروندان نیز که رفته رفته به قیمت های تازه بنزین عادت می کردند، عطای خودروهای گازسوز را به لقایش بخشیدند، چه آنکه خودروهای موردنظر علاوه بر مسائل فنی، با چالش دیگری به نام کمبود جایگاه های سوخت به خصوص در زمستان نیز روبرو بودند.

حالا نیز طبق آنچه در آمار انجمن خودروسازان ایران (به نقل از وزارت صمت) آمده، تنها سه مدل خودرو علاوه بر بنزین سوز، به صورت دوگانه سوز نیز فراوری می گردد و به نظر می رسد بخشی از آنها تاکسی هستند.

سایپا خودرو دوگانه سوز فراوری نمی نماید

طبق آمار منتشره، تنها ایران خودرو محصول دوگانه سوز فراوری می نماید و سایپا مدت هاست فراوریی در این بخش ندارد. طی 9 ماه سال جاری، در مجموع تنها 9 هزار و 102 دستگاه خودرو سواری دوگانه سوز در کشور فراوری شده است.

مقایسه این آمار با تیراژ دوگانه سوزها در 9 ماه سال گذشته، نشان از افت فراوری 50 درصدی این خودروها دارد.

بر اساس آمار منتشره از سوی انجمن خودروسازان ایران، بیشترین مقدار فراوری در بین خودروهای دوگانه سوز در 9 ماه سال جاری، به سمند تعلق دارد.

طی بازه زمانی تحت آنالیز، 6 هزار و 313 دستگاه سمند دوگانه سوز در ایران خودرو فراوری شده که نسبت به 9 ماه سال گذشته افت بیش از 31 درصدی را تجربه نموده است.

در این مدت بعلاوه 2هزار و 605 دستگاه پژو 405 دوگانه سوز به فراوری رسیده که افت بیش از 15 درصدی را حکایت می نماید.

اما تنها 184 دستگاه پژو پارس در 9 ماه سال جاری به فراوری رسیده که این موضوع نشان می دهد خودروی موردنظر نیز احتمالا تا چندی دیگر از سبد دوگانه سوزها حذف خواهد شد.

منبع: تجارت نیوز

به "خبر مهم برای بازار خودرو ، فراوری دوگانه سوزها نصف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبر مهم برای بازار خودرو ، فراوری دوگانه سوزها نصف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید