طارم ؛ بهشت فراموش شده ایران

به گزارش وبلاگ جیرا، طبیعت زیبا و متفاوت، وجود آبشارها، چشمه ها، ییلاقات، یخچالهای طبیعی و غار شگفت انگیز از جمله جاذبه های طبیعی، کوهپایه های سرسبز، سر به فلک کشیده و باطراوت شهرستان طارم از توابع استان زنجان است که هر روز گردشگران زیادی را به خود جذب نموده است.وقتی از زنجان به طرف شمال این استان بروید، جاده های پر پیچ و خم را فرا روی خود می بنید که بیش از 160 پیچ تند را شامل می گردد و در نهایت به دشتی سرسبز،

طارم ؛ بهشت فراموش شده ایران

بهشت فراموش شده ایران

طبیعت زیبا و متفاوت، وجود آبشارها، چشمه ها، ییلاقات، یخچالهای طبیعی و غار شگفت انگیز از جمله جاذبه های طبیعی، کوهپایه های سرسبز، سر به فلک کشیده و باطراوت شهرستان طارم از توابع استان زنجان است که هر روز گردشگران زیادی را به خود جذب نموده است.

وقتی از زنجان به طرف شمال این استان بروید، جاده های پر پیچ و خم را فرا روی خود می بنید که بیش از 160 پیچ تند را شامل می گردد و در نهایت به دشتی سرسبز، زیبا و شاداب می رسید که آنرا هندوستان ایران می نامند و طبیعت زیبایش، زیباترین لحظات را برای یک سفر شاد نوروزی رقم می زند.

شهرستان طارم از شمال به استان های گیلان و اردبیل، از جنوب به شهرستان ابهر و استان قزوین، از خاور به شهرستان رودبار)استان گیلان و دریاچه سد سفیدرود و از باختر به شهرستان زنجان محدود می گردد.

این شهرستان از نظر جغرافیایی در 48 درجه و 30 دقیقه تا 49 درجه و 15 دقیقه درازای خاوری و 36 درجه و 41 دقیقه تا 37 درجه و 12 دقیقه پهنای شمالی قرار گرفته است. مرکز شهرستان نیز از نظر جغرافیایی در 48 درجه و 58 دقیقه درازای خاوری و 36 درجه و 55 دقیقه پهنای شمالی و ارتفاع 650 متری از سطح دریا واقع شده است.

شهرستان طارم در شمال خاوری استان زنجان واقع شده و مرکز آن آب بر نام دارد و این نام به این دلیل که شهر در بریدگی رودخانه قزل اوزن واقع شده است به این منطقه اطلاق شده است.

شهرستان طارم به دلیل طبیعت زیبا و شباهت آب و هوایی به منطقه ها شمالی کشور از زیباترین و منحصر به فردترین منظره ها و منظرههای طبیعی برخوردار است.

آتشکده ها، غار خرمنه سر، یخچال طبیعی و دائمی ولی در، درختان کهنسال، آب و هوای مطبوع و دلنشین، منظره ها و آبگیرهای طبیعی بکر و دست نخورده ای مانند سد طبیعی کردکندی از جمله ثروت های خدادادی منطقه است که توجه علاقمندان به آثار طبیعی را به خود جلب می نماید.

سد طبیعی کرد کندی

سد طبیعی کرد کندی که در پی زلزله هولناک 31 خردادماه سال 1369 شمال و شمال غرب کشور و در اثر رانش زمین در سه کیلومتری شهر آب بر مرکز شهرستان طارم به وجود آمده، یک معجزه الهی است.

به گفته کارشناسان مسائل گردشگری، این آبگیر طبیعی و زیبا به لحاظ موقعیت استثنایی و سکوت حاکم بر محدوده ی آن، به محلی نادر و شگفت انگیز برای سرگرمی و گشت و گذار گردشگران تبدیل شده است.

این کارشناسان آثار طبیعی و دیدنی شهرستان طارم را گمنام، فراموش شده و در عین حال محلی آرامش بخش و شگفت انگیز برای گردشگران می دانند و معتقدند که بازدید از این آثار و پدیده های بسیار زیبای طبیعی می تواند تاثیر بسزایی در شادابی، آرامش روحیه، تمرکز اعصاب و آسایش فکری گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد.

این شهرستان به لحاظ وسعت منابع طبیعی، صعب العبور و کوهستانی بودن راه های ارتباطی، یکی از شاخصه های طبیعی در سطح استان زنجان شناخته شده است.

پیشینه تاریخی و قدمت طولانی منطقه نیز به یاری طبیعت زیبای آن آمده و شهرستان طارم را از نظر ظرفیت های بالقوه جهانگردی غنی نموده است. این منطقه از جاذبه های طبیعی و مکان های تاریخی با ارزشی برخوردار است که در صورت توجه بیش تر و فراهم کردن امکانات رفاهی و گردشگری برای بازدیدنمایندگان و معرفی صحیح این منطقه زیبای استان، قابلیت رشد و توسعه بسیار زیادی را در زمینه اکوتوریسم (طبیعت گردی) و توریسم فرهنگی خواهد داشت.

چشمه های آب معدنی طارم

چشمه های آب معدنی، رودخانه های متعدد دائمی و فصلی، جنگل ها و آبشارهای زیبای داخل جنگل ها، روستاهای ییلاقی و زیبایی که در دره های ارتفاعات طارم واقع شده اند، غار خرمنه سر که از غارهای معروف استان است، قلعه های تاریخی و باستانی که قدمت آنها به دوران پیش از اسلام می رسد و گواهی بر قدمت سکونت در این ناحیه هستند و امامزاده هایی که تقدس خاصی در میان مردم دارند، بعضی از مکان های با ارزش گردشگری و شناخته شده در شهرستان طارم را تشکیل می دهند.

به نظر می رسد که در صورت برنامه ریزی صحیح و لحاظ کردن پتانسیل بالای منطقه در برنامه ریزی های صنعت توریسم استان، شهرستان طارم در زمینه جلب جهانگرد و رونق این صنعت به خصوص در زمینه اکوتوریسم (طبیعت گردی)، گوی سبقت را از سایر منطقه ها استان برباید و به صندلی واقعی خود دست یابد.

قسمتی از دریاچه سد سفید رود که در شهرستان طارم واقع شده، ساحل رودخانه هایی که همگی ریزابه قزل اوزن هستند، دامنه ارتفاعات، جنگل ها، چشمه آب معدنی الله بلاغی، غار خرمنه سر، روستای تشویر، روستای شاه نشین و دیگر روستاهای ییلاقی با آب و هوای مناسب، منظره باغ ها و کشتزارهای برنج و... از جاذبه های طبیعی شهرستان طارم هستند که به همراه سکوت و آرامش دلپذیر منطقه، مقدمات استراحت کم نظیر و دلچسبی را برای بازدیدنمایندگان از این خطه زیبای استان زنجان فراهم می نمایند.

بناهای تاریخی و مکان های دیدنی

شهرستان طارم علاوه بر جاذبه های طبیعی به نسبت وسعت و موقعیت خود در استان از بناهای تاریخی و مکان های دیدنی خوبی برخورداراست.

قلعه شمیران، قلعه سانسیز، بنای امام زاده حیدر، بنای امام زادگان عوف و هاشم (ع)، چهار تاقی های طارم، آتشکده تشویر، آتشکده الزین و آتشکده پیرچم از جمله بناهای ارزشمند و دیدنی شهرستان طارم هستند که در کنار طبیعت زیبا و منحصر به فرد منطقه ارزش های جهانگردی و تفرجگاهی این ناحیه را یادآوری می نمایند.

درباره صنایع ماشینی و معادن شهرستان طارم اطلاعات مستندی در دست نیست ولی رونق دام داری در منطقه طارم باعث وفور مواد اولیه مورد احتیاج در صنایع دستی شده و به این صنعت رونق خاصی داده است. قالی بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی و نمدبافی از جمله مهم ترین صنایع این منطقه هستند که ارزش صادراتی بالایی دارند. بافت انواع البسه و انواع جوراب ها و شال های پشمی از دیگر صنایع دستی منطقه هستند که بیش تر به وسیله زنان و دختران بافته می شوند.

در روستاهای ارشت و زهترآباد این شهرستان معادن نمک نیز وجود دارد که به روش سنتی مورد بهره برداری قرار می گیرند. و به استناد مدارک به دست آمده از غار خرمنه سر این منطقه، در دو دوره پیش از تاریخ و قرن چهارم هجری یکی از زیستگاه های انسانی بوده است.

عبور رودخانه بزرگ قزل اوزن و ریزابه های متعدد آن از منطقه طارم، باعث آبادانی و رشد کشاورزی و دامداری در این منطقه شده است. وجود کهنسال ترین درختان استان زنجان در این شهرستان به همراه آثار طبیعی و جاذبه های تاریخی قابل توجه، استعداد جهانگردی درخور توجهی به این شهرستان داده است.

منبع:www.jamejamonline.ir

منبع: راسخون

به "طارم ؛ بهشت فراموش شده ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طارم ؛ بهشت فراموش شده ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید