چالش سینمای مستند با واقعیت روزمره، خلاقیت منافاتی با آموزش ندارد

به گزارش وبلاگ جیرا، دومین دوره از مجموعه کارگاه های سینمای حرفه ای از سی و یکم مرداد ماه در شهرستان سنقر برگزار می گردد. دوره 10 روزه ای که به میزبانی انجمن سینمای جوان سنقر به برگزاری ورک شاپ های آموزشی مختلف و فیلمسازی هنرجویان طی سه روز پایانی، اختصاص خواهد داشت.

چالش سینمای مستند با واقعیت روزمره، خلاقیت منافاتی با آموزش ندارد

مهرداد اسکویی مستندساز باسابقه سینمای ایران که در کارنامه اش آثاری مانند سه گانه روزهای بی تقویم، آخرین روزهای زمستان و رویاهای دم صبح به چشم می خورد، یکی از اساتید این دوره است که کارگاه ساخت فیلم مستند را راهنمایی می نماید.

خلاقیت منافاتی با آموزش ندارد

اسکویی درباره آموختن سینما و اهمیت آن با بیان اینکه خلاقیت هیچ ناسازگاری با آموزش و شاگردی ندارد، گفت: سینما، هنری است که علوم و هنرهای مختلف را در دل خود جای داده و کار در سینمای حرفه ای، نیازمند آگاهی از علومی مانند روانشناسی، جامعه شناسی، انسان شناسی و ... است. شما باید از هنرهایی که پیش از سینما وجود داشتند و کارکردشان در سینما، باخبر باشید و اینها آموختنی است.

وی ادامه داد: مسئله دیگر نیازهای ساخت یک فیلم است که هرچه بیشتر از فنونِ کارگردانی، فیلمنامه نویسی، تدوین، شناخت تصویر و صدا بدانید، یاری می نماید که دانایی و خلاقیت تان در کنار هم قرار بگیرند و صدای شخصی سینماگر را به شکل بهتری بسازید و ارایه دهید.

کارگردان فیلم مریم جزیره هنگام درباره سرفصل آموزش هایش در کارگاه ساخت فیلم مستند شرح داد: روبرو با امر واقع مهم ترین مسئله پیش روی فیلمساز در سینمای مستند است و می کوشم تا رودررویی با امر واقع را سرفصل کارگاه قرار دهم. اینکه چگونه می توانیم به یک ایده برسیم و این ایده را به فیلمنامه و فیلم تبدیل کنیم. کوشش می کنم که برای فیلمسازان حاضر در کارگاه پرسش ایجاد کنم تا در جهت یافتن پاسخ ها، درک تازه ای از سینما بیابند.

با یک کارگاه فیلمساز تربیت نمی گردد

کارگردان رویاهای دم صبح یادآور شد: به نظر نمی رسد یک یا چند کارگاه کسی را به نتیجه برساند. باید شرکت نمایندگان را درگیر امری کرد که به آن علاقه مندند و با سوال هایی روبرو شوند که باید پی پاسخ شان باشند و یا پیشنهادهایی برای جهتیابی و حتی جهتگذاری که بتوانند راه خود را در جهت سینمای مورد علاقه شان بیابند.

اسکویی درباره انتقال تجربه در کارگاه آموزشی، گفت: تجربه در برخورد با فضاهای تئوریک و آکادمیک کارآمد می گردد. من نقطه نظرهای آکادمیکِ خود را در روبرو با تجربه هایم بیان می کنم و این تجربه ها هستند که یاری می نمایند بدانم کجاها در حرفه فیلمسازی مستند، پیروز بوده ام و چه جهتی را پشت سر گذاشته ام تا به فیلم برسم.

برنده تندیس دایره طلایی بهترین اثر مستند از جشنواره سینمای دنیا کانادا 2018، افزود: من در زمینه مورد علاقه ام مطالعه می کنم، فیلم می بینم، کارگاه های مختلف ملی و بین المللی شرکت می کنم. همه ای ها نه فقط برای اینکه می خواهم شاگرد بمانم، بلکه برای این است که گاهی اوقات با حضور در کارگاهی متوجه می شوم که چه جهتی را دوست ندارم و ممکن است ایده ای به ذهنم برسد تا جهت خودم را پیدا کنم. این ویژگی که استاد یا راهنمای کارگاه چه جهتی را طی نموده و پیشنهاد می دهد، مسئله قابل توجهی است که می تواند به شرکت نمایندگان در کارگاه حق انتخاب بدهد.

چالش سینمای مستند با واقعیت، زمان و درام است

اسکویی درباره شیوه آموزش خود و مهم ترین تفاوت آن با کارگاه اساتید دیگر شرح داد: اساتید دیگر تجربه ها و دانسته های شان را از سینمای متخیل و یا داستانی ارایه می نمایند و من می کوشم هنرجویم را با امر واقع روبرو کنم. اینکه چطور می گردد از زندگی در جریان، بی شکل، بی هدف و روزمره آدم ها به فیلمی برسیم که روایت داشته باشد. در سینمای مستند ما با واقعیت، زمان، درام و شخصیت پردازی چالش داریم و چگونگی روبرو با اینها، مسئله ای است که به آن اشاره خواهم کرد.

این فیلمساز درباره جذابیت ساخت درام از یک ماجرای واقعی، گفت: من یکی از کسانی ام که از کار حرفه ای خود راضی هستم و سینمای مستند برای من فوق العاده است. خیلی ها از من پرسیده اند که قصد نداری سمت سینمای داستانی بروی و پاسخ من همواره این بوده که نه، زیرا زندگی انسانی آن قدر پیشنهادهای بکری به شما می دهد که نیازی نباشد به یک اتاق بروید و تخیل کنید تا داستان جذابی را بسازید. در سینمای مستند من فکر می کنم از یک جاده خاکی می روم، نمی دانم که دقیقا از کجا باید بروم و یا چه چیزهایی در انتظار من است. وقتی یک چیزی را پیدا می کنم، شناخت و کشف آن برای من جذاب تر از رسیدن به هدفی است که شاید پیش از آغاز در سر داشته ام.

وی در سرانجام مطرح کرد: مهمترین چالش این است که بدانیم ابزارهای روایت در سینمای مستند کدامند. خیلی وقت ها شما با کسی روبروید که بخشی از زندگی طبیعی اش خوابیدن و یا سرکار رفتنِ روزمره است. باید بدانید که از این زندگی روزمره چه می خواهید؟ دنبال چه هستید و چگونه می خواهید خواسته تان را به تصویر بکشید. برای همین من دفتری دارم که موضوعات مختلف را در آن یادداشت می کنم اما موضوعی که دغدغه ام باشد و فکر کنم در جهت پرداخت و ساخت آن چالش هایی برای من و گروهم ایجاد می نماید، دستمایه ساخت فیلم من می گردد.

دومین دوره مجموعه کارگاه های سینمای حرفه ای به همت انجمن سینمای جوان سنقر و حضور اساتیدی همچون کیوان علیمحمدی، مجید برزگر، مهرداد اسکویی، فرشاد محمدی، کاظم بایرام بخش، سهراب نوربخش، امیر ادیب پرور، پژمان قربانی و سهیل شهبازلو از سی و یکم مرداد در شهرستان سنقر وکلیایی برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "چالش سینمای مستند با واقعیت روزمره، خلاقیت منافاتی با آموزش ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش سینمای مستند با واقعیت روزمره، خلاقیت منافاتی با آموزش ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید