بهشتی پور:اهمیت مرز مغری را تبیین کنیم؛ بحث تمامیت ارضی مطرح است

به گزارش وبلاگ جیرا، دکتر حسن بهشتی پور در همایش بین المللی آنالیز تحولات قفقاز گفت: این مسئله خیلی اهمیت دارد که ما مرز مغری و اهمیتش را برای افکار عمومی و همینطور داخل تبیین کنیم. از همه مهمتر این است که استان های آذری زبان ما اهمیت برقراری این موازنه در ارتباط ایران با آذربایجان و ارمنستان را بدانند و بگوییم که بحث قومیت گرایی و شیعه و سنی یا ترک و ارمنی در اینجا مطرح نیست بلکه تمامیت ارضی ما مطرح است.

بهشتی پور:اهمیت مرز مغری را تبیین کنیم؛ بحث تمامیت ارضی مطرح است

دکتر حسن بهشتی پور، پژوهشگر ارشد روابط ایران و اوراسیا با موضوع اهمیت مغری در مناسبات ایران و ارمنستان گفت: من چهار سناریو را درباره مرز ایران و ارمنستان و اهمیتش در نظر گرفتم و متناسب آن شرایط روابط آینده را پیش بینی کردم.

وی با اشاره به بحث ژئواستراتژیک مغزی برای ایران و ارمنستان گفت: اگر ظاهری به این مرز نگاه کنیم فقط 45 کیلومتر است اما اگر به ابعاد تاریخی و مالی این مرز توجه کنیم بیش از 450 کیلومتر برای ما اهمیت دارد. بهرحال این مرز حدود 160 سال است که براساس قرارداد ترکمانچای ایجاد شده ، درست است که قرارداد تلخی بوده اما بهرحال عقبه استراتژیک حوزه تمدنی فلات ایران محسوب می گردد.

بهشتی پور در ادامه گفت: بحث حمل و نقل راه آهنی ما با ارمنستان خیلی مهم است. چرا که یکی از سه راه اصلی ایران به ارمنستان، به وسیله آذربایجان و ترکیه به اروپا میرسد، حذف این راه آهن ما را خیلی محدود می نماید. مغری در واقع حد حائل خاک آذربایجان و نخجوان است که بعضی به این امر توجه نمی نمایند.

وی با اشاره به اهمیت رودخانه ارس نیز گفت: چهار کشور (ترکیه ـ ارمنستان ـ ایران ـ آذربایجان) در این زمینه دخیل هستند. دسترسی ایران به رود ارس فوق العاده مهم است و از این طریق روابط ایران و ارمنستان را تسهیل می نماید و این امکان را فراهم می نماید که ایران با کشورهای اوراسیا ارتباط داشته باشد. نکته دیگر توسعه گردشگری بین ایران و قفقاز جنوبی و انتقال گاز و برق است بحث تهاتر گاز و برق بین ایران و ارمنستان خیلی مهم بوده است که از سال ها قبل در فصل های بها رو تابستان ما به ارمنستان گاز و آنها در فصل های سرد برق به ما می دادند تا اینکه فعلا به خاطر تحریم ها دچار مشکل شدیم.

وی با اشاره به بازیگران این راستا مغری چون ارمنستان، ایران، گرجستان ـ آذربایجان و روسیه گفت: من چهار سناریو یا پیش بینی را در این رابطه در نظر گرفتم و در نهایت می گویم که همکاری های ایران ، آذربایجان و ارمنستان با هم در شرایط فعلی تأثیر مشخص نماینده دارد.

بهشتی پور در انتها گفت: ما باید خیلی هوشیار باشیم و درباره این مرز نباید بگوییم که چون ارتباط ضعیفی وجود دارد، باید از آن بگذریم، این مسئله خیلی اهمیت دارد که ما مرز مغری و اهمیتش را برای افکار عمومی و همینطور داخل تبیین کنیم. از همه مهمتر این است که استان های آذری زبان ما اهمیت برقراری این موازنه در ارتباط ایران با آذربایجان و ارمنستان را بدانند و بگوییم که بحث قومیت گرایی و شیعه و سنی یا ترک و ارمنی در اینجا مطرح نیست بلکه تمامیت ارضی ما مطرح است.

ادامه این نشست تخصصی به وسیله وبلاگ جیرا منتشر خواهد شد.

این مراسم به دلیل رعایت پروتکل بهداشتی به صورت مجازی در سایت پژوهشکده به نشانی www.iichs.ir و در آپارات به نشانی Aparat.com/TVTARIKH/live و در اینستاگرام به نشانی https://instagram.con/iichs.ir پخش می گردد.

بیشتر بخوانید:

بهمن: فروش تسلیحات به خصومت تهران و باکو دامن خواهد زد

کفاش: بیشترین منافع در قراباغ برای روس ها رقم خورد/ احتمال جنگ سوم قراباغ زیاد است

صفرنژاد: حضور تکفیری ها در قفقاز می تواند برای ایران دردسرساز گردد/گلکاریان: اردوغان رویای توران بزرگ را دارد

احمدی: جنگ قراباغ تازه شروع شده است/ حقانی: هدف از تشکیل جمهوری آذربایجان تجزیه ایران است

احمدی: جنگ قراباغ تازه شروع شده است/ حقانی: هدف از تشکیل جمهوری آذربایجان تجزیه ایران است

منبع: خبرآنلاین

به "بهشتی پور:اهمیت مرز مغری را تبیین کنیم؛ بحث تمامیت ارضی مطرح است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهشتی پور:اهمیت مرز مغری را تبیین کنیم؛ بحث تمامیت ارضی مطرح است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید