تشریح 3 الگوی مثلثی ارتقای یادگیری
به گزارش وبلاگ جیرا، تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها، گفت طراحی آموزشی، رسانه های بیشمار و تاکید بر ارائه، سه الگوی مثلثی ارتقای یادگیری است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمود امانی طهرانی، در دومین روز از گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها، در اردوگاه شهید باهنر تهران، با اشاره به چهار رویکرد یاددهی- یادگیری؛ انتقالی، تعاملی، اکتشافی و فرآیندی، اظهار کرد؛ طراحی آموزشی، رسانه های بیشمار و تاکید بر ارائه، سه الگوی مثلثی ارتقای یادگیری است.
وی اضافه نمود: با شیوع کرونا، پارادایم آموزش حضوری به غیر حضوری تغییر یافت و رویکرد ترکیبی در دوران کرونا، مطرح شد، بنابراین نقش عوامل یادگیری از جمله؛ معلم، دانش آموز، محتوای آموزشی، والدین، محیط یادگیری، ابزار ارزشیابی و روش های ارتباطی تغییر کرد.
امانی توضیح داد: با ملاک هایی از جمله؛ آغاز تدریس، یادگیری، نحوه مواجهه با متن و تصویر، با فعالیت های کتاب و با پرسش های کتاب، تکالیف یادگیری، جلوه ارزشیابی و جلوه های یادگیری فعال؛ 20تدریس محتوای رسمی شاد را مورد آنالیز و تحلیل قرار دادیم.
وی اضافه نمود: با تحلیل آموزش های مجازی به این نتیجه رسیدیم که؛ رویکرد انفعالی و انتقالی غلبه دارد، فعالیت های مرتبط با یادگیری فعال مشاهده نمی گردد و اثرات رویکرد ترکیبی در تدریس ها به ندرت مشاهده می گردد.
امانی طهرانی که با موضوع تحلیل محتوای آموزش رسمی شاد از منظر علم و هنر یاددهی - یادگیری سخن می گفت، گفت: پیشنهاد می گردد به تدریس های موجود به شکل عرصه درس پژوهی نگاه گردد، کارگروه هایی برای تحلیل تدریس ها و استخراج فهرست بهبود بخشی تدریس، تشکیل گردد و یافته های کارگروه مبنای فراوری جدید در تابستان 1400قرار گیرد.
منبع: خبرگزاری پانا