فراوری ملی دغدغه همه گردد، پتانسیل دانش بنیانها در حوزه نفتی

به گزارش وبلاگ جیرا به نقل از معاونت علمی و فناوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری در مراسم تقدیر از 84طرح راهبردی فراوری بار اول گفت: باید تشکر ویژه کرد از مدیرانی که علیرغم همه چالش ها و ساختارهای ناسازگار با فراوری داخلی، قدم پیش گذاشتند و ظرفیت های مصوبه حمایت از فراوری بار اول اقلام راهبردی را در حوزه کاری خود عملیاتی کردند.

فراوری ملی دغدغه همه گردد، پتانسیل دانش بنیانها در حوزه نفتی

وی تاکید نمود: متاسفانه ساختار کشور ما برای سال ها بر اساس واردات پایه ریزی شده است. باید دقت کرد که واردات خط فراوری از خارج کشور به معنای صنعتی شدن نیست. زمانی می توان چنین ادعایی کرد که طراحی و ساخت تجهیزات در داخل کشور انجام گیرد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه اضافه نمود: برای اعتلای حمایت از فراوری داخل باید مردم و بخشی از مسئولین را مجاب کرد که فراوری ملی و ایران ساخت را در اولویت ذهنی خود قرار دهند.

معاون علمی و فناوری بعلاوه بیان نمود: دوستی که سال ها قبل در خارج از کشور تحصیل می کرد، از همکلاسی ژاپنی خود خاطره ای تعریف کرد که برای خرید جوراب ژاپنی فاصله طولانی چند ایستگاه مترو را پیموده بود، وقتی دلیل را جویا شده بودند، دانشجوی ژاپنی گفته بود که با توجه به تحصیلم در این کشور، می خواستم با خرید کالای ژاپنی به اقتصاد کشورم هم یاری نموده باشم. بدون تعارف عرض کنم به هر حال چنین طرز فکری در میان ما در ایران نهادینه نشده است و تا رسیدن به چنین جایگاهی باید کوششی مستمر و طاقت فرسا به خرج داد.

وی با اشاره به اهمیت مصوبه حمایت از فراوری بار اول، گفت: بسیاری از وارد نمایندگان در کشور ریشه دوانده اند و به این راحتی میدان را برای کالای ایرانی خالی نمی نمایند. برای مثال در فراوری دستگاه سی تی اسکن شاهد بودیم که رقیب خارجی با راه اندازی جنگ قیمت و پیشنهادات وسوسه نماینده کوشش داشت تا مصرف نماینده را از خرید دستگاه ایرانی سی تی اسکن منصرف کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بعلاوه اضافه نمود: تجربه کاری من و حضور در حوزه نفتی نشان می دهد که از زمان قرارداد دارسی در سال 1280 هجری شمسی تا کنون هیچ شرکت خارجی در حوزه نفت، مایل به انتقال فناوری به ایران نبوده و ما هر چه فناوری به دست آورده ایم در اثر کوشش متخصصان داخلی بوده است و نه لطف خارجی ها.

وی ادامه داد: بعضی از مدیران انتظار دارند تا شرکت دانش بنیان راساً میلیاردها تومان هزینه کند و محصول را برای بار اول فراوری کند تا به این شرکت اجازه دهند با شرکت های خارجی در مناقصه رقابت کند. چنین نگرشی باعث عدم رشد فراوری داخلی می گردد.

ستاری با اشاره به اهمیت قرار رفتن محصولات دانش بنیان در وندور فهرست وزارت نفت، گفت: عمده واردات صنعت نفت مواد شیمیایی است که اتفاقاً از فناوری قدیمی برخوردار است. بدون شک شرکت های دانش بنیان و پژوهشگران جوان حوزه شیمی کشور از این پتانسیل برخوردار هستند که این اقلام را بومی سازی نمایند و باید تمام ظرفیت های حمایتی دستگاه های مختلف تجمیع گردد و در پشت سر این فعالان دانش بنیان قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "فراوری ملی دغدغه همه گردد، پتانسیل دانش بنیانها در حوزه نفتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری ملی دغدغه همه گردد، پتانسیل دانش بنیانها در حوزه نفتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید