خبرنگاران 20 میلیارد ریال وام به عشایر خراسان شمالی اختصاص یافت

به گزارش وبلاگ جیرا، بجنورد-خبرنگاران- مدیر کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: 20 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به خانوارهای عشایری که در مراوه تپه استان گلستان سکونت دارند اختصاص یافت.

خبرنگاران 20 میلیارد ریال وام به عشایر خراسان شمالی اختصاص یافت

محمدرضا قلی پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ جیرا با بیان اینکه خانوارهای عشایری کوچ رو این استان در دوران شیوع کرونا از ناحیه کوچ مکانیزه زیان دیدند گفت: این میزان اعتبار برای ساماندهی کوچ عشایر در نظر گرفته شده است.

وی گفت: این خانوارها با دریافت تسهیلات کم بهره هزینه های مکانیزه کوچ را تامین خواهند کرد.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: در امسال 170 میلیارد ریال خسارت به عشایر استان به علت استفاده از وسایل نقلیه برای جابه جایی دام در شرایط کرونایی وارد شد.

قلی پور گفت: این استان پنج هزار خانوار عشایری دارد که از مجموع این تعداد چهار هزار و 200 خانوار کوچ رو هستند.

وی اضافه نمود: هر خانوار عشایری این استان در ایام کوچ بیش از 40 میلیون ریال متحمل هزینه رفت و آمد شد این در حالی است که در سال های گذشته دام ها را پیاده جا به جا می کردند که حتی در میانبند ها تعلیف نیز می شدند اما شرایط کرونا آنان را متحمل هزینه های زیادی نموده است.

وی گفت: هم اینک بعضی از عشایر استان برای زمستان گذرانی در مناطق گرجهتی و قشلاقی میاندشت اسفراین، بخش هایی از مانه و سملقان و رازوجرگلان و نیز مناطق مراوه تپه، کلاله و گنبد در استان گلستان مستقر هستند.

مدیرکل عشایری خراسان شمالی گفت: عشایر استان هرساله جهت مراتع قشلاقی استان گلستان تا چراگاه های ییلاقی خود در خراسان شمالی را به صورت سنتی طی می کردند که امسال از خودرو برای انتقال دام خود استفاده کردند.

پنج هزار و 350 خانوار عشایری خراسان شمالی شامل 30 هزار نفر جمعیت بیش از 700 هزار راس دام سبک در اختیار دارند که 25 درصد گوشت استان را فراوری می نمایند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در قالب 2 ایل زعفرانلو و شادلو و 38 طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می نمایند.

عشایر خراسان شمالی که زبان اصلی آنان کردی کرمانجی است، شامل طوایف باچوانلو، قهرمانلو، ملوانلو، میلانلو، توپکانلو، ایرانلو، جیرستان، سیفکانلو، بریمانلو، پهلوانلو، جیرستان آنی صر، سارخانی، قلیانلو، کاوانلو، کیکانلو، بیچرانلو، نامانلو، امیرانلو، هشت مرخی، ایزانلو، روطانلو، تبریانی، جافکانلو می شوند.

خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 20 میلیارد ریال وام به عشایر خراسان شمالی اختصاص یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 20 میلیارد ریال وام به عشایر خراسان شمالی اختصاص یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید