معاون پیشین وزارت خارجه: تصور نکنیم که چینی ها دارند در حق ما ایثار می نمایند، البته تحریم ها ابدی نیستند

به گزارش وبلاگ جیرا، ابراهیم رحیم پور معاون پیشین وزیر خارجه به روزنامه اعتماد گفت:چین شریک نخست تجاری بیش از 80 کشور در دنیا است. این فقط ما نیستیم که خواستار افزایش مناسبات تجاری و منفعت از تجارت با چین هستیم، بلکه چینی ها در پی این هستند که در اقتصاد کشورها از جمله ما که یک کشور نفتخیز هستیم و اهمیت بیشتری داریم، حضور بیشتری داشته باشند.

معاون پیشین وزارت خارجه: تصور نکنیم که چینی ها دارند در حق ما ایثار می نمایند، البته تحریم ها ابدی نیستند

چین در این رویکرد خود برای ما ایثار نمی کند. چین در پی این نیست که با ما سند همکاری 25 ساله امضا کند، اما با عربستان یا قطر یا پاکستان یا کشورهای دیگر امضا نکند. سند ما به نظر من نمایش آن کمی بیشتر از ظرفیتش آن هم در شرایط تحریم بوده و هست. این تصور که ما بخواهیم در دوران تحریم جهش قابل توجهی در مناسبات تجاری مان با چین داشته باشیم، خنده دار است. البته تحریم ها ابدی نیستند و حتی این تصور هم که در شرایط غیرتحریمی هم همین وضع ادامه پیدا کند، به نظر من غلط است و من معتقدم که اگر بخواهیم قراردادمان با چین موثر باشد و به قولی آن چشمه کور نگردد و به ما آب برساند باید با بیش از 10 کشور سندهای همکاری بلندمدت داشته باشیم.

من معتقدم که خیلی از حرکات و اقدامات در خصوص این سند همکاری قابل انتقاد بود. کارهای بزرگ و اساسی در جهان در روابط دوجانبه و چندجانبه انجام می گردد و خبری از بوق و کرنا و نمایش نیست. خیلی توافق ها انجام می گردد و صدای آن مدت ها بعد در می آید، از این جهت من تصور می کنم که سند 25 ساله چین بیش از ظرف خودش صدا داشت و ما در عرصه عمل معادل آن سر و صدا را احساس نمی کنیم.

23302

منبع: خبرآنلاین

به "معاون پیشین وزارت خارجه: تصور نکنیم که چینی ها دارند در حق ما ایثار می نمایند، البته تحریم ها ابدی نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون پیشین وزارت خارجه: تصور نکنیم که چینی ها دارند در حق ما ایثار می نمایند، البته تحریم ها ابدی نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید