کتاب آنا کارنینا؛ تصویری از تاریخ روسیه در بستر داستانی عاشقانه

به گزارش وبلاگ جیرا، کتاب شاهکار آنا کارنینا اثر یکی از نویسندگان نامی تاریخ معاصر روسیه لئو تولستوی، در خصوص عشق، سرنوشت و نابودی خود است. طرح کلی آنا کارنینا از داستان یک زن واقعی به نام آنا استپانونا پیرگووا که معشوقه یکی از دوستان تولستوی بود، الهام گرفته شده است.

کتاب آنا کارنینا؛ تصویری از تاریخ روسیه در بستر داستانی عاشقانه

کتاب آنا کارنینا از سال 1878 به اسم یکی از برترین نمونه داستان های رئالیستی معروف و محبوب شده است. این کتاب به وسیله بسیاری به اسم یکی از رمان های برتر دنیا شناخته می گردد و چشم اندازی وسیعی از زندگی معاصر در روسیه و به طورکلی بشریت ارائه می دهد.

کتاب آنا کارنینا طیف وسیعی از موضوعات را آنالیز می نماید که بعضی از این موضوعات عبارت اند از خیانت، ایمان، خانواده، ازدواج، جامعه امپراتوری روسیه، کشاورزی، هنر، زندگی روستایی در مقابل شهر و ارزیابی سیستم فئودالی که در آن موقع در روسیه وجود داشت.

تولستوی در این کتاب، داستان ساده ای از رابطه عاشقانه ای را با تصاویری از طبقه بورژوای جامعه، سیاست و مذهب روسیه به تصویر می کشد.

امیدواریم با مطالعه ادامه مطلب، علاقه شما برای مطالعه این کتاب بیش از پیش گردد.

زندگی نامه لئو تولستوی

لئو تولستوی با نام کامل لی یف نیکولاویچ تولستوی نویسنده، فعال سیاسی اجتماعی، استاد داستان های واقع گرایانه و یکی از بزرگ ترین نویسندگان دنیا، متولد 28 اوت سال 1828 در خانواده ای اشرافی و ثروتمند در یاسنایا پولیانا روسیه است.

او چهارمین فرزند از بین پنج فرزند کنت گراف نیکلای ایلیچ تولستوی و کنتس ماریا تولستوی بود که هر دو درگذشتند و فرزندانشان به وسیله خویشاوندان بزرگ شدند.

تولستوی که می خواست وارد دانشکده زبان های شرقی در دانشگاه کازان گردد، با مطالعه عربی، ترکی، لاتین، آلمانی، انگلیسی و فرانسوی، بعلاوه جغرافیا، تاریخ و دینی برای امتحان ورودی آماده شد. او سال 1844 در دانشگاه کازان پذیرفته شد ولی نتوانست فارغ التحصیل گردد و درنهایت به یاسناوا پولیانا بازگشت و مدتی را بین مسکو و سن پترزبورگ سفر کرد.

تولستوی سال 1862 در سن 34 سالگی با سوفیا بهرس 18 ساله ازدواج کرد. این زوج صاحب سیزده فرزند شدند که پنج نفر از آن ها در سنین پایین فوت کردند.

تولستوی علاوه بر نوشتن رمان، چند داستان کوتاه، مقاله و نمایشنامه هم تالیف کرد. دو اثر مشهور او به نام های جنگ و صلح و آنا کارنینا، به اسم دو رمان برتر همه دوره ها و اوج قصه های رئالیستی شناخته می شوند.

بسیاری تولستوی را از بزرگ ترین رمان نویسان دنیا می دانند. ایده های او در خصوص مقاومت بدون خشونت که در آثاری مانند پادشاهی خدا در درون شماست ارائه شد، بر چهره های محوری قرن بیستم مانند گاندی و مارتین لوتر کینگ جونیور تاثیر عمیقی گذاشت.

تولستوی استاد نوشتن درباره جامعه روسیه بود و بدون شک تمام آثار این نویسنده بزرگ، شاهکار ادبی به تعداد می فرایند؛ از آثار معروف او می توان به سعادت زناشویی (1859)، اعتراف (1882)، سه پرسش(1885)، مرگ ایوان ایلیچ (1886)، کودکی، نوجوانی، جوانی (1886)، از جناب غول چه خبر؟ (1890)، رستاخیز (1899) و حاجی مراد (1912) اشاره نمود.

لئو تولستوی در سن هشتاد و دو سالگی بیمار شد و درنهایت در بیستم نوامبر سال 1910 در یک ایستگاه راه آهن دورافتاده در آستاپوفوی روسیه درگذشت.

درباره کتاب آنا کارنینا

رمان درخشان آنا کارنینا نوشته لئو تولستوی برای اولین بار به صورت فصل های جداگانه در یک نشریه روسی از سال 1875 تا 1877 منتشر شد. تولستوی یک سال بعد و پس از درگیری با سردبیر مجله بر سر عقاید سیاسی در قسمت آخر رمان، داستان کامل را در قالب کتاب منتشر کرد.

تولستوی داستان خیانت و خودشناسی را در پس زمینه تغییرات بزرگ تاریخی که در اواخر قرن نوزدهم در روسیه اتفاق افتاده است، تعریف و جنبه های تاریخی رمان را به همان میزان جنبه های شخصی و روانی مهم تلقی می نماید.

اولین جمله کتاب آنا کارنینا، نشان دهنده دغدغه تولستوی در امور داخلی است: همه خانواده های خوشبخت شبیه به یکدیگر هستند، اما خانواده های بدبخت هرکدام بدبختی خاص خود را دارند. درون مایه این کتاب عشق، سرخوردگی و شکست است. این رمان اگرچه اثری داستانی محسوب می گردد، اما جنبه هایی از زندگی و تجربیات خود لئو را آشکار می نماید.

کتاب آنا کارنینا یک اثر کلاسیک است و بسیاری از منتقدان آن را برترین دستاورد تولستوی می دانند.

ویلیام فاکنر از مهم ترین نویسندگان ادبیات جنوب آمریکا کتاب آنا کارنینا را به اسم برترین رمان تاریخ و فئودور داستایوفسکی نویسنده مشهور و پرآوازه روسی آن را رمانی شاهکار توصیف نموده است. این کتاب از رابطه عاشقانه محکوم شده بین آنای باهوش و سرکش و افسری مجذوب نماینده به نام کنت ورونسکی می گوید.

کتاب آنا کارنینا شامل بینش های بزرگی در خصوص طیف وسیعی از احساسات و ضعف های بشری است و در طول داستان، شخصیت ها در خصوص موضوعات مختلف فلسفی مانند حقوق زنان، آزادی و رفاه دهقانان، فشارهای زندگی خانوادگی، ریاکاری، تعصب مذهبی و جنگ ها، ماهیت اشراف زاده های روسی که خود را لیبرال می دانستند بحث می نمایند و همین بحث ها این کتاب را به گنجینه ای واقعی تبدیل نموده است.

اگرچه این کتاب با اسم آنا کارنینا منتشر شده است، اما داستان فقط درباره او نیست؛ بلکه تولستوی سه داستان موازی از سه خانواده اوبلونسکی، کارنین و لوینز را درهم می آمیزد و جستجوی عشق واقعی و صادقانه به وسیله شخصیت های برجسته در رمان را به تصویر کشیده است.

با آغاز داستان، شاهزاده استفان آبلونسکی با همسرش دالی که متوجه خیانت او شده است، مشاجره می نماید و دالی قصد ترک او را دارد. آنا کارنینا خواهر آبلونسکی، همه چیز از جمله زیبایی، ثروت، محبوبیت و یک پسر دوست داشتنی دارد. او برای میانجی گری به خانه آن ها می رود و درنهایت آنا می تواند آبلونسکی و دالی را آشتی دهد.

در همین حال، خواهر کوچک تر دالی به نام کیتی، دو خواستگار دارد که به فکر انتخاب یکی از آن هاست؛ کنستانتین لوین مرد خانواده، سخت کوش، دلسوز، مستقل و نه چندان اجتماعی و الکسی ورونسکی یک نظامی خوش تیپ است. بسیاری از منتقدان معتقدند که لوین تصویری از خود نویسنده است.

کیتی، لوین را رد و ورونسکی را انتخاب می نماید اما پس از مدت کوتاهی ورونسکی با آنا دیدار می نماید و زیبایی حیرت انگیز او ورونسکی را مجذوب خود می نماید. آنا که همسر کنت الکسی الکساندروویچ کارنین (یک مقام ارشد دولتی) است، پس از چند قرار دیدار با ورونسکی عاشقش می گردد و همسر و پسرش را ترک می نماید و با ورونسکی به ایتالیا می رود.

آنا یک خانواده را نابود می نماید و در بدبختی می میرد، درحالی که لوین خانواده تشکیل می دهد و در رمان داستانش با خوشحالی تمام می گردد. درنهایت، تولستوی به این نتیجه می رسد که ایمان، خوشبختی و زندگی خانوادگی در کنار هم قرار دارند و زندگی خانوادگی را منشا راحتی، شادی و تعالی فلسفی می داند. آنا درواقع قربانی جستجوی حقیقت و صداقت در عشق می گردد.

داستان این کتاب شبیه به رویدادی روزمره ای است که شاید در اطراف هرکسی رخ دهد، اما وقتی به وسیله تولستوی روایت می گردد، همان داستان روزمره به یک شاهکار نفیس تبدیل می گردد.

این رمان و چند بار در رسانه های مختلف ازجمله تئاتر، اپرا، فیلم، تلویزیون، باله، اسکیت بازی و درام رادیویی اقتباس شده است و معروف ترین اقتباس مربوط به فیلم آنا کارنینا محصول سال 2012 است که کیرا نایتلی در این فیلم نقش آنا را ایفا می نماید.

درنهایت، فکر می کنید آنا کارنینا یک رمان غم انگیز است یا یک رمان امیدوار نماینده؟

در قسمتی از کتاب آناکارنینا می خوانیم:

منبع: دیجیکالا مگ

به "کتاب آنا کارنینا؛ تصویری از تاریخ روسیه در بستر داستانی عاشقانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب آنا کارنینا؛ تصویری از تاریخ روسیه در بستر داستانی عاشقانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید