یداله طارمی، شاعر شیرازی سرا چشم از دنیا فروبست

به گزارش وبلاگ جیرا، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، یدالله طارمی شاعر شیرازی سرا عصر پنجشنبه 19 تیرماه 1399 پس از تحمل چند سال بیماری و کهولت سن در زادگاه خویش، شیراز چشم از دنیا فروبست.

یداله طارمی، شاعر شیرازی سرا چشم از دنیا فروبست

یدالله طارمی، شاعر بومی سرای شیرازی در سال 1311 در شهر شیراز به دنیا آمد. او در دو دهه اخیر با سرودن اشعاری با لهجه شیرازی سه کتاب با عناوین نسیم دلگشا، شمیم نسترن و بهار نارنج را منتشر نموده است.

او تا سال 1373 حضور پررنگی در محافل و انجمن های شیراز داشت و آثارش در روزنامه ها و مجلات استانی و ملی منتشر می شد.

طارمی از سال 1373 تصمیم به سرودن اشعار فولکلور شیرازی در ادامه راه بیژن سمندر گرفت و تا به امروز سه مجموعه شعر نسیم دلگشا، شمیم نسترن و بهار نارنج را با لهجه شیرازی به زیور طبع آراسته است.

انتشار مجموعه صوتی بهار نارنج با صدای این شاعر در فضای مجازی با استقبال کم نظیری روبرو شده و اشعار طارمی دهان به دهان می چرخد. در این مجموعه اشعاری سنتی با موضوع عاشقانه، با لهجه شیرازی به نظم درآمده ضمن آن که پس از هر شعر واژه های آن توضیح داده شده است.

شعرهای گویشی یدالله طارمی به چاپ دوم رسیده و الگوی بسیاری از شاعران بومی سرا شده است. یداله طارمی همچنین مجموعه غزل های خود را در کتابی با عنوان بانوی عشق راهی بازار نشر نموده است.

در پی درگذشت این شاعر بومی سرا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در پیغامی این ضایعه را تسلیت گفت.

صابر سهرابی در این پیغام در گذشت یدالله طارمی را به جامعه فرهنگی و به ویژه خانواده ایشان تسلیت گفت.

در این پیغام آمده است: هر گاه اشعار مرحوم یدالله طارمی و مجموعه صوتی بهار نارنج را با صدای این شاعر به گوش جان می شنویم و می خوانیم بر این باوریم که ادبیات و اندیشه ایشان دارای تاثیرات قابل توجهی در حوزه فرهنگ شیراز و فارس داشته و شناسنامه آشکاری از شهر و دیارش را با خود همراه دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با ابراز اندوه از فقدان این استاد نام آشنای شعر و ادب که در خانواده ای اصیل و سرشناس از اهالی شیراز چشم به دنیا گگردده، گفت: آثار و فعالیت های فرهنگی او مایه بسی مباهات و افتخار است، چرا که عمر پربار خود را در راه خدمت به فرهنگ و ادب این سرزمین صرف کرد و الگوی بسیاری از شاعران بومی سرا شده است و در راه اشاعه زبان و ادب پارسی و به ویژه لهجه شیرازی گام های موثری برداشت.

سهرابی در خاتمه گفت: جای خالی این ادیب فرزانه برای همواره در شیراز و فارس احساس می گردد و این ضایعه اسفناک را به بازماندگان آن ادیب، جامعه هنرمندان، شاعران، نویسندگان تسلیت عرض می دارم و از خدای متعال امیدوارم روحش را قرین آمرزش و آرامش ابدی نماید و بتوانیم در تمام لحظات داشته هایش را در پیش چشم مرور کنیم.

یادآور می گردد، شنبه 28 شهریورماه 1394 در شب های هنر و ادبیات با عنوان فخر فارس بزرگداشت یدالله طارمی شاعر فولکلور برگزار گردید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "یداله طارمی، شاعر شیرازی سرا چشم از دنیا فروبست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یداله طارمی، شاعر شیرازی سرا چشم از دنیا فروبست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید